Als een natuurlijke spaarder is het voor mij makkelijk om nee te zeggen tegen impulsaankopen. Ik ken veel trucjes om weerstand te bieden tegen koop gedachten. Ik kan een dialoog beginnen waarmee ik de vraag stel: “Heb ik het nodig of wil ik het gewoon?” Een andere techniek is om de prijs om te rekenen naar je gewerkte uren, zoals Vicki Robin uitlegt in haar boek Your Money or Your Life. Deze technieken werken, maar is het meer symptoombestrijding dan een genezing.
In dit artikel wil je een spaartechniek aanleren die het probleem bij de wortels aanpakt. Een methode die je meer inzicht zal geven in de oorsprong van je aankopen.
De methode heet de Sherlock Holmes Spaarmethode. Net zoals Sherlock Holmes zoekt naar de dader van een delict, wordt er met deze techniek gezocht naar de dader van (mogelijke) aankoop. Je wilt weten waarom jij de gedachte hebt gekregen om iets te willen kopen.
Door deze methode al jaren toe te passen, ben ik tot het inzicht gekomen dat er drie daders zijn.
Natuurlijk spelen advertenties een belangrijke rol als het gaat om aankopen. We worden er de hele dag mee gebombardeerd. In de hedendaagse aandachtseconomie doen marketeers in uiterste best om jou tien seconden te beïnvloeden. Dat lukt ze door continu een (onbewust) signaal af te geven. Al signalen blijven in ons hoofd rondzweven tot wij ze weer naar boven halen als we iets nodig hebben of willen.
De illusie van een lifestyle is de volgende categorie. Deze categorie adem ik. Door mijn vele uren op YouTube word ik blootgesteld aan het leven van anderen. Anderen die een bepaalde lifestyle promoten. Laat ik een voorbeeld geven.
Ongeveer een half jaar terug kreeg ik opeens het idee om een klassieke Volkswagen Kever te kopen. Ik en oude auto’s hebben een haat-liefde relatie, maar waarom dan toch speciaal een Kever. Als ik uit al het andere kon kiezen.
Ik gebruikte de Sherlock Holmes Spaarmethode om erachter te komen waar dit idee vandaan kwam. “Het is een mooie klassieker” was het eerste antwoord dat naar boven kwam. Ik onderzocht het idee verder, tot ik echt bij het werkelijke antwoord kwam.
Twee weken daarvoor had ik een YouTube video gezien van Nathaniel Drew waarin hij een roadtrip aan het maken was in een… Je raadt het al, een VW Kever. Het was het idee van vrijheid dat ik had gekoppeld aan de VW Kever. Het idee dat het kopen van een VW Kever mij ook vrijheid zou geven of een gave roadtrip. Het idee dat ik met een nieuw product een lifestyle kon overnemen. Een lifestyle die ik mogelijk onbewust heb overgenomen van al mijn uren op YouTube.
De laatste categorie is veel dieper dan ik had willen schrijven.
De diepte van onze angsten heeft een grote impact op ons koopgedrag. Als we onze koopgedrag dieper analyseren dan we liever zouden willen, dan komen we erachter dat veel van onze aankopen worden gedaan vanuit een diepe angst. Een angst om er niet bij te horen, om te falen of om afgewezen te worden.
Bij het bereiken van dit inzicht en het omarmen van de angst zal een grote verandering brengen in iemands koopgedrag.
We gaan niet zo afsluiten.
De Sherlock Methode kent natuurlijk ook positieve punten.
Je komt er bijvoorbeeld met de Sherlock Holmes Spaarmethode achter dat je ook aankopen doet vanuit jouw belangrijke waarden. Een surfvakantie met mijn vrienden of een diner met mijn familie zijn allemaal voorbeelden waarbij ik erachter kwam dat mijn uitgaven overeenkomen met mijn waarden. Ik zie in dat sommige uitgaven je een beter, mooier en vollediger leven kunnen geven.
“To a great mind, nothing is little.”
— Arthur Conan Doyle (Bedenker van Sherlock Holmes)
Blijf denken,
De vrije stier
Wil je meer lezen over hoe Sherlock Holmes denkt en hoe jij zijn denkmethoden ook kan toepassen in het dagelijks leven? Maria Konnikova heeft een gedetailleerd boek gelezen over de denkmethoden van Sherlock Holmes.
Bestel het boek Mastermind van Maria Konnikova hier via Amazon.
Schrijf je in voor de maandelijkse 1-1-1 nieuwsbrief
Geen ruis, alleen maar signaal
1 leestip
1 financiële tip
1 quote
Bedankt voor uw inschrijving!