Vanaf het moment dat we de eerste stappen proberen te zetten, zijn wij als mens aan het leren. We leren onze eerste woordjes en vanaf onze vierde gaan we richting het formele onderwijs. Van de basisschool naar de middelbare school en uiteindelijk naar een vervolgopleiding. In elke fase groeien we in onze kennis, vaardigheden en als persoon. Op ons werk worden we door nieuwe situaties en informatie geforceerd om te blijven leren. Leren is het middel van de evolutie. Het denkmodel evolutie zegt: "Wie niet evolueert, sterft." Maar leren hoeft niet alleen nuttig te zijn, het is ook leuk.
Leren is het eigen maken van nieuwe feiten, concepten en vaardigheden. Nieuwe kennis bouwt voort op wat we al weten en geeft ons een vollediger en rijker beeld van de wereld.
Reden waarom we slecht leren worden eerst uitgelegd en worden aangegeven met een -. Daarna worden er principes beschreven die juist uitleggen hoe we beter kunnen leren. Deze worden aangegeven met een +.
"The first principle of learning is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool." - Richard Feynman
Een manier om onszelf in de maling te nemen is door ons voor te stellen dat we meer weten dan we weten. We denken dat we snel experts zijn. Dit is onderzocht en wordt het Dunnig-Kruger Effect genoemd. Waarom is dit eerste principe zo belangrijk? Als je leert moet je exact weten waar je je bevindt. Je moet weten of je iets in zijn volledigheid begrijpt, want dan en alleen dan kan je voort bouwen en jezelf weer uitdagen in het gebied van naaste ontwikkeling.
Verder is het ook lastig om beter te leren, omdat we beginnen met een grote rugzak vol met kennis en wereldbeelden. De rugzak is loodzwaar als je leert omdat het ons vertelt, of eigenlijk vertellen we dit dus onszelf, hoe het zou moeten zijn. We geloven liever in onze eigen valse verhalen, dan in nieuwe ware verhalen. Dit kan een theorie zijn waarom kinderen zo snel leren in vergelijking met volwassen. Zij hebben nog geen stem ontwikkeld die zegt: “Zo hoort het.”
Carl Jung zei ooit: “De mens heeft behoefte aan moeilijkheden. Ze zijn nodig voor de gezondheid.” Leren is moeilijk en leren doet pijn. Onze hersenen werken op eenzelfde manier als ons lichaam. Om het lichaam sterker te maken, moeten we sporten dat in eerste plaats ons spierpijn zal geven, maar de spieren daarna sterker maken. Dit natuurlijke principe geldt ook voor onze hersenen. Willen we groeien zullen we ze moeten stimuleren en pijnigen. We zullen ons moeten begeven in de zone van naaste ontwikkelingen, een zone tussen iets wat we al kunnen en absoluut nog niet kunnen. Dit principe gebruik ik tijdens piano leren. Als ik merk dat ik een sectie kan spelen, moet ik door anders ben ik niet aan het leren, maar aan het repeteren.
De laatste reden waarom we zo slecht zijn in leren is ons gebrek aan focus en concentratie. We leven in een wereld waarbij de middelen om ons af te leiden steeds beter worden. We moeten zo snel mogelijk reageren op e-mails, op de hoogte zijn van het nieuws en onze scrollduim in beter getraind dan ons lichaam.
Je focus trainen kost wat tijd. Het is net als een spier die wat training nodig heeft. Je kan de Pomodoro techniek gebruiken, maar dan wel met een ouderwetse keukenwekker. De grootste afleider is namelijk het hebben van je mobiel in zicht. Dus stap één als je je beter wilt focussen, is om je mobiel in een andere kamer te leggen.
In de eerste lessen van het jaar die ik mag geven als docent natuurkunde geef ik altijd aan dat de natuurkunde twee kanten kent. De theoretische en de experimentele natuurkunde en ik vervolg dat elke kant zijn manier van leren kent, maar niet zonder elkaar kunnen. Dit is ook zo als je kijkt naar leren. Je kan op twee manieren leren, door te experimenteren en door te leren van theorie.
In de natuurkunde zijn we achter veel natuurwetten gekomen door simpelweg te observeren en data te verzamelen. Dit is een waardevolle en effectieve manier van leren. Door te doen krijg je feedback van de omgeving, je reflecteert op deze feedback en je past je gedrag hier de volgende keer op aan. Met feedback worden niet de standaard tip en tops bedoeld die je moest geven aan je collega-studenten tijdens werkcolleges. Feedback is gewoon simpelweg het krijgen van informatie na een handeling.
Een activiteit waarbij leren door te doen goed naar voren komt is in het Marshmallow experiment. Het is een uitdaging om in achttien minuten met twintig ongekookte spaghetti sticks, één meter plakband, één meter touw en één marshmallow een zo hoog mogelijke toren te maken. Waarbij jongvolwassenen en volwassenen eerst lang nadenken om de beste strategie te verzinnen en te weinig tijd hebben als ze falen. Gaan kinderen direct aan de slag en leren ze van hun fouten en bouwen ze gemiddeld hoger dan andere groepen. Ze winnen het niet van architecten en ingenieurs die goed gebruik maken van tijdloze principes.
Leren van principes is leren van de geschiedenis. Je leert van het harde werk dat anderen al hebben gedaan. Dit is ook één van de lessen in Charlie Mungers Harvard Commencement Speech. “A prescription for misery is to learn everything you possibly can from your own experience.”
Ga op zoek naar basisprincipes van een bepaald onderwerp of probleem en bestuurd die. Toen Elon Musk SpaceX opstartte en zich verdiepte in raketten heeft hij gebruik gemaakt van het denkmodel First Order Principles. Theorieën hebben een houdbaarheidsdatum, principes niet. Dat zijn lessen die de tand des tijds hebben doorstaan.
“If I have seen a little farther than other men, it’s because I stood on the shoulders of giants.” – Sir Isaac Newton.
Om nieuwe theoretische informatie tot je te nemen kan je verschillende leeractiviteiten gebruiken. Niet alle leeractiviteiten behalen hetzelfde rendement. Van onze eigen ervaringen kunnen we al zeggen dat een college volgen een laag rendement hebt. Meestal was je de colleges alweer vergeten tijdens de voorbereiding voor het tentamen.
De Feynman Techniek is bedacht door de Amerikaanse natuurkundige en Nobelprijswinnaar van 1965 Richard Feynman. Hij was een theoretische natuurkundige, iemand die dus heel de dag door berekeningen zit te maken, die belangrijk is geweest in ons begrip van de kwantumwereld.
Naast zijn onderzoekende functie was hij ook een bijzonder goede docent aan de technische universiteit van Californië Caltech. Zijn kracht was om zeer ingewikkelde stof uit te leggen alsof hij het moest uitleggen aan een vijfjarige leerling. Zijn lessen zijn nog steeds terug te vinden.
Hoe werkt de Feynman Techniek?
In zijn aanpak gaat het er om dat je niet moet proberen om iets complex te herinneren, maar om het complexe zeer eenvoudig te maken. Door het vereenvoudigen van het complexe materie, op zo’n manier dat een 5 jarige dit kan begrijpen, zal je het zelf ook véél beter onthouden.
Stap 1 - Kies het thema of concept dat je wil leren.
Stap 2 - Leg het concept uit alsof je het aan een vijfjarige uitlegt. Hierdoor verplicht je jezelf om korte zinnen te gebruiken met eenvoudige woorden. Schrijf je uitleg op.
Stap 3 - Zoek uit wat je nog moeilijk vindt en verdiep je erin. Hier is het eerste principe van Feynman belangrijk, want in deze stap kan je jezelf makkelijk in de maling nemen door te zeggen dat je het begrijpt.
Stap 4 - Vereenvoudig stap 2 met je nieuwe kennis.
Het krijgen van feedback is, zoals hierboven al is beschreven, belangrijk. Het identificeert wat goed gaat en waar er nog ruimte is voor verbetering. Verder moet feedback ook aangeven hoe je kan verbeteren.
Voor het krijgen en verwerken van feedback is het wel van belang dat het ego opzij wordt geschoven. Het ego duldt liever geen deuk op te lopen en zal er alles aan doen om te denken dat de feedback onwaar is. Het is dus weer de eerste principe van Richard Feynman, lieg niet tegen jezelf.
Leer welke feedback nodig is om te groeien. Luisteren naar mijn eigen pianospel heeft mij erg geholpen om stappen te maken. Tijdens het terugluisteren hoor ik mijn sterke punten, maar ook mijn zwakke punten. Bepaal welke feedback er nodig is om stappen te maken.
Leren zal nooit makkelijk en pijnloos zijn. De inzichten die hier zijn gegeven bieden een manier om toch beter te kunnen leren. Als je op zoek was naar 10 tips om beter en sneller te leren moet ik je helaas teleurstellen. Je kan niet beter leren door trucs, vals te spelen of door de kantjes ervan te lopen. Leren is een langzaam en pijnlijk proces, maar een proces die het zeker waard is.
Blijf denken,
De vrije stier
Ultralearning van Scott H. Young
Mastery van Robert Greene
Deep Work van Cal Newport (mijn boeknotities vind je hier)