Dit is een nieuwe serie die jou meeneemt in mijn laatste avontuur in het onderwijs. Dit gaat niet over mij, maar over mijn studenten uit V6 die nieuwsgierig zijn en vastzitten in het moderne onderwijssysteem.
Aan het begin van het schooljaar 2021/2022 raakte ik in gesprek met mijn zes coachleerlingen over het onderwijs. Die gasten vertellen mij alles en tijdens het gesprek heerste er een sfeer van frustratie. “Waarom leren ze ons al die onzin? Waarom leert school ons niet waar we wat aan hebben?” Ergens verliezen deze jongens de droom van wat school had kunnen zijn.
Een aantal maanden gingen voorbij totdat ik zelf even klaar was met het onderwijs. Heeft elke docent niet eens een keer in het schooljaar. Ik dacht terug aan het gesprek en ik kon op dat moment beter begrijpen. Zij zitten vol met vragen. Vragen die niks met school te maken hebben. Vragen die veelal onbeantwoord blijven. Dus ik besloot het anders aan te pakken.
Weken voordat ik met de klas zou beginnen bereidde ik ze al een beetje voor dat ik het anders wilde gaan doen. Toen ik vroeg wat ze ervan vonden was er die typische puber reactie van “alles beter dan normale lessen.” Dus met hun toestemming en enthousiasme, zette ik mezelf aan het werk om een lesprogramma te ontwikkelen naar hun vragen. Naar hun idee van wat het onderwijs hun moet leren.
Aan het einde van de les op 1 december vroeg ik de leerlingen of ze hun vraag op wilde schrijven. Hierbij de zeventien vragen.
1. Op welke manier zal het Coronavirus ons leven later blijven beïnvloeden? (werk, kinderen, etc.)
2. Hoe kan je het veiligst beleggen?
3. Wat moet ik gaan studeren?
4. Zijn wij als individu verantwoordelijk voor klimaatverandering en moeten wij daar (zelf) wat aan
doen?
5. Hoe doe je belastingaangifte?
6. Hoe kan je de beste versie zijn van jezelf?
7. Wat is liefde?
8. Hoe hack je een bank?
9. Hoe investeer ik?
10. Hoe vind je je interessegebied?
11. Hoe blijf je gemotiveerd als iets niet lukt?
12. Hoe geef jij jezelf een voorsprong in het leven?
13. …
14. …
15. …
16. …
17. …
... sommigen hadden nog moeite om een vraag te bedenken.
Een snelle blik op de lijst met vragen laat zien dat het vooral hoe-vragen zijn. Het lijkt erop dat ze opzoek zijn naar antwoorden die een houvast kunnen geven. Misschien had ik even een introductie kunnen geven over de kunst van vragen stellen. Maar deze vragen zijn hun vragen en ik heb geen recht om die te beoordelen.
Elke week bereiden de leerlingen één van de zeventien vragen voor. Met hun input worden de vragen behandeld en kijken jij en ik van de zijlijn mee tot welke antwoorden ze komen. Antwoorden waarvan ik denk dat ze wijzer zijn dan de antwoorden die ik zou bedenken.
Zeventien vragen van zeventien leerlingen. Zeventien lessen op een andere manier.
Blijf denken,
De vrije stier